Zel.am
Vzpomínka na Ing. Josefa Tieftrunka
Na dnes již opuštěném traťovém úseku mezi stanicemi
Hoštejn a Krasíkov se nacházi za bývalou zastávkou Tatenice krátký
Krasíkovský tunel.
V pravé opěrné zdi, před tatenickým portálem tunelu se ve zdivu nachází
pamětní deska věnována památce Ing. Josefa Tieftrunka.
A co že se tenkrát toho osudného dne 26.10.1929 událo?
Po zveřejnění fotek na mém webu, se mi ozval vnuk tragicky zesnulého Ing. Josefa Tieftrunka , pan Jiří Tieftrunk a poskytl mi informace a materiály o této události.
Ing. Josef Tieftrunk
nejstarší z osmi dětí knihaře v Bělé pod
Bezdězem se narodil v roce 1886.
Po úspěšných studiích na stavební fakultě začal tento talentovaný kreslíř
svoji služební dráhu v roce 1911 na stavbách tratí v Bosně Hercegovině. Po
skončení 1.světové války byl až do května 1920 zaměstnán u drah Království SHS
(Království Srbů, Chorvatů a Slovinců). Po opožděném návratu do samostatné
Československé Republiky začal ve funkci technického rady pracovat na
Ředitelství státních drah v Olomouci. Věnoval se projektu stavby druhé koleje
trati Přerov – Olomouc – Č.Třebová. V roce 1923 byl jmenován vedoucím stavby a
řídil realizaci projektu. Byl to velmi zkušený a svědomitý pracovník, svérázný a
snad až pedantský člověk, mezi dělníky byl však velmi oblíbený.
Osudného dne 26.října 1929 jel Ing. Tieftrunk po osmé hodině
ranní spolu s řidičem a traťmistrem služební drezínou ze Zábřehu do Krasíkova.
Jeli za nákladním vlakem po první provozované traťové koleji. Po příjezdu
nákladního vlaku do Krasíkova udělal ale tamní výpravčí hrubou chybu. Nepočkal,
až také drezína přijede do Krasíkova, nebo až bude odstavena na trati a vypravil
do protisměru lokomotivu. Ke srážce došlo u Tatenického portálu. Tunel je v
oblouku, a tak trojice mužů v drezíně spatřila zřejmě protijedoucí lokomotivu až
na poslední chvíli. I přesto se podařilo traťmistrovi a řidiči z drezíny včas
vyskočit. Ing. Tieftrunk, který ji řídil, chtěl pravděpodobně zařadit zpáteční
chod, aby srážce zabránil. Na to bylo už ale příliš pozdě a on na svoji snahu
drezínu zachránit, tragicky doplatil. Prudkým nárazem byl vymrštěn proti
lokomotivě a na místě podlehl smrtelnému zranění hlavy. Zpráva o nehodě se
rychle rozšířila. Psalo se o ní i v tehdejším denním tisku. Smuteční rozloučení
s Ing. Josefem Tieftrunkem se konalo 29. října na nádraží v Zábřehu na Moravě.
Slavnostní zahájení dvojkolejného provozu v úseku Hoštejn – Rudoltice se konalo
o půl roku později, 14.května 1930. Zúčastnil se ho i tehdejší ředitel státních
drah Ing. Polívka. Pravidelný provoz na trati byl zahájen následující den.