Zel.am
Vzpomínka na Ing. Josefa Tieftrunka

 Na dnes již opuštěném traťovém úseku mezi stanicemi Hoštejn a Krasíkov  se nacházi za  bývalou zastávkou Tatenice krátký Krasíkovský tunel.
V  pravé opěrné zdi, před tatenickým portálem tunelu se ve zdivu nachází pamětní deska věnována památce  Ing. Josefa Tieftrunka.

A co že se tenkrát toho osudného dne 26.10.1929 událo?

Po zveřejnění fotek na mém webu, se mi ozval vnuk tragicky zesnulého Ing. Josefa Tieftrunka , pan Jiří Tieftrunk a poskytl mi informace a materiály o této události.

Ing. Josef Tieftrunk

 nejstarší z osmi dětí knihaře v Bělé pod Bezdězem se narodil v roce 1886.
 Po úspěšných studiích na stavební fakultě začal tento talentovaný kreslíř svoji služební dráhu v roce 1911 na stavbách tratí v Bosně Hercegovině. Po skončení 1.světové války byl až do května 1920 zaměstnán u drah Království SHS (Království Srbů, Chorvatů a Slovinců). Po opožděném návratu do samostatné Československé Republiky začal ve funkci technického rady pracovat na Ředitelství státních drah v Olomouci. Věnoval se projektu stavby druhé koleje trati Přerov – Olomouc – Č.Třebová. V roce 1923 byl jmenován vedoucím stavby a řídil realizaci projektu. Byl to velmi zkušený a svědomitý pracovník, svérázný a snad až pedantský člověk, mezi dělníky byl však velmi oblíbený.
Osudného dne 26.října 1929 jel Ing. Tieftrunk po osmé hodině ranní spolu s řidičem a traťmistrem služební drezínou ze Zábřehu do Krasíkova. Jeli za nákladním vlakem po první provozované traťové koleji. Po příjezdu nákladního vlaku do Krasíkova udělal ale tamní výpravčí hrubou chybu. Nepočkal, až také drezína přijede do Krasíkova, nebo až bude odstavena na trati a vypravil do protisměru lokomotivu. Ke srážce došlo u Tatenického portálu. Tunel je v oblouku, a tak trojice mužů v drezíně spatřila zřejmě protijedoucí lokomotivu až na poslední chvíli. I přesto se podařilo traťmistrovi a řidiči z drezíny včas vyskočit. Ing. Tieftrunk, který ji řídil, chtěl pravděpodobně zařadit zpáteční chod, aby srážce zabránil. Na to bylo už ale příliš pozdě a on na svoji snahu drezínu zachránit, tragicky doplatil. Prudkým nárazem byl vymrštěn proti lokomotivě a na místě podlehl smrtelnému zranění hlavy. Zpráva o nehodě se rychle rozšířila. Psalo se o ní i v tehdejším denním tisku. Smuteční rozloučení s Ing. Josefem Tieftrunkem se konalo 29. října na nádraží v Zábřehu na Moravě.
Slavnostní zahájení dvojkolejného provozu v úseku Hoštejn – Rudoltice se konalo o půl roku později, 14.května 1930. Zúčastnil se ho i tehdejší ředitel státních drah Ing. Polívka. Pravidelný provoz na trati byl zahájen následující den.

 

Ing Josef Tieftrunk

 

Parte

 

Článek z tisku

 

Svatební oznámení

 

Svatební foto

 

Fotografie pravděpodobně z působení v Bosně

 

Vyměřování tratě v někde v Bosně, kde to už asi dnes nikdo nezjistí?

 

ng Josef Tieftrunk

   

Něco málo o trati z dobového tisku

 

V textu si všimněte chyby, místo Tieftrunk je Tiestrunk

 

Zde je opět chyba v textu, kde pana Ing. Tieftrunka přejmenovali na Václava Tieftrunka

 
 

Pamětní deska (stav z prosince 2005)

 

Pohled od bývalého mostu na Krasíkovský tunel (stav z prosince 2005)

 

Pohled na portál tunelu, pamětní deska je vidět na pravé zdi zhruba uprostřed (stav z prosince 2005)

 

Pohled z tunelu (stav z prosince 2005)

Zpět na index

Další starší fotografie z trati