JAK CHODIT V TUNELECH ?
NEJSEM TAKOVÝ BLÁZEN ABYCH TOUŽIL PŘIJÍT O ŽIVOT NĚJAKOU HLOUPOSTÍ
KTEROU JSEM NEDOMYSLEL!!
Pokud chci provádět tak nebezpečnou věc jako vstoupit do tunelu, musím si být předem vědom toho co si můžu dovolit, co mě čeká jistě a co všechno se může stát aniž bych to čekal.
Musíte být stále v naprosté pozornosti, neměli byste se bavit a zbytečně rozptylovat jeden druhého(pokud vás je více)
Posilnit se alkoholem a nebo snad něčím lepším znamená rovnou cestu do nebe (nebo do pekla-záleží jak kdo že?)
Pokud jdete ve dvoukolejném tunelu, samozřejmě jděte po koleji, tak aby jste šli proti směru jízdy vlaku. Ideální je pokud vidíte na návěstidla s postavenou vlakovou cestou nebo na návěstidla autobloku. Nezapomeňte že i pokud svítí červená, neznamená to že nic nepojede. I v jednokolejném tunelu je ideální pokud jdete proti očekávanému směru jízdy vlaku.
Pokud máte možnost, zjistěte si aspoň jaké pravidelné osobní vlaky by měli přes tunel jet v době vaší přítomnosti. Na nákladní vlaky se zeptejte na nejbližším nádraží, nezapomeňte na případná zpoždění anebo náskoky-zvláště nákladní vlaky v podstatě mohou jet kdykoliv.
Bezpečnější je pokud do tunelu vejdete bezprostředně po průjezdu vlaku, je menší pravděpodobnost že ihned pojede něco dalšího.Toto samozřejmě platí na jednokolejných tratích. Na autobloku na hlavním tahu ovšem může jet další vlak "na výstrahu" prakticky ihned, proto na to POZOR .
Noste sebou 2 baterky + náhradní články a aspoň jednu náhradní žárovku.Proč 2 baterky? Ono se potmě špatně mění baterky pokud vám zrovna dojdou(akutní to je hlavně u NiCd článků,které mají tu super vlastnost že jsou pořád dobré, a potom odpadnou po 30 vteřinách úplně).Nezapomeňte že v dlouhých tunelech můžete být i 2 hodiny.
Vždy se dívejte na kterou stranu
je blíže k bezpečnostnímu výklenku, aby jste věděli v případě že
pojede vlak ke kterému výklenku se máte vydat. Na stěnách tunelu by měly být
dle předpisu ČD natřeny bílé pruhy o šíři cca 20 cm a výklenky bě měly být
opatřeny bílým olemováním pro dobrou viditelnost. Pruhy mají směrek k
výklenku vždy sestupnou tendenci, takže se stačí podívat na pruh a vždy víte
na kterou stranu se vydat a kterým směrem je blíže k výklenku. Pokud
nestihnete výklenek, tak Vás určitě nečeká nic příjemného(a strojvedoucího
taky) Při nízké rychlosti vlaku si myslím že je naděje na přežití
přitisknutím u země ke stěně tunelu, ale při takové 80ti kilometrová rychlosti třeba
ve Strečianském tunelu nevím a nedoporučuji
zkoušet prakticky-raději buďte stále ve
střehu aby se Vám to nestalo.
V předpise ČD Op16 je také uvedeno, že v případě, že vás
zastihne vlak v tunelu mimo bezpečnostní výklenek, je třeba přečkat jízdu
vlaku v maximální vzdálenosti od koleje vleže při zemi , s hlavou vždy ve
směru proti projíždějícímu vlaku.
Na elektrifikovaných tratích- ale platí to snad všude-raději nesahejte na žádné kabely a dráty, nikdy nevíte co kdo, kdy, jak špatně zaizoloval, a nebo jestli dráty nejsou pod proudem. 25000 V a nebo 3000 V už asi nerozchodíte. Doporučuji se taky dívat kde "čůrám"....on přímý zásah do vaší chlouby by nebyl také příjemný..............
Velký pozor je třeba dávat zvláště u začátku tunelu a při východu ven, proč? Pokud stojíte už uvnitř portálu je špatně slyšet co se děje venku a zase pokud vycházíte ven opět není slyšet co je venku....proto POZOR. Pokud už jste v hloubi tunelu je to relativně v pohodě, pokud se něco děje začínající průvan a hluk Vás ihned upozorní že jede vlak.
V zimě nenoste v tunelu čepice přes uši (i kdyby bylo snad -40°C), to samé platí o sluchátkách, ale se sluchátky by šel do tunelu snad jen sebevrah.
Upozorňuji že je třeba dávat pozor na samostatně jedoucí lokomotivy, někdy jedou opravdu velice potichu (hlavně pokud jedou po spádu trati...)Pokud tedy jel před chvíli do stoupání těžký nákladní vlak s postrkem, popřemýšléjte jestli se postrk za chvíli nebude vracet z vrcholové stanice, toto je případ například na trati Diviaky-Bánská Bystrica..
Noste sebou mobil, pokud možno nabitý- nikdy nevíte co se může stát, teď nemám na mysli pouze že byste se zranili, ale můžete být i svědky nějaké jiné nehody či nepříjemnosti.V tunelu ale signál nehledejte, po 30 metrech od portálu jste absolutně bez signálu.
Pokud se blíží vlak, prosím Vás, nedejte svícením vědět strojvedoucímu že jste v tunelu. On totiž neví kdo jste, co tam děláte a jestli náhodou nejste nějací sebevrazi. Může se taky stát, že použije rychlobrzdu a zastaví. Ono to opravdu pro něj není nic příjemného, když najednou uvidí světlo v naprosté tmě, neví jestli je to konec jiného vlaku nebo co se vlastně děje. Takže si uvědomte že železničáři (aspoň ti praví fandové a je jich většina) jsou naší přátelé a neubližujte jim..
Pro všechny případy, kdyby jste byli svědky neobvyklé události, nehody, atp. a měli šanci odvrátit hrozící nebezpečí naučte se tuto návěst:
STŮJ ZASTAVTE VŠEMI PROSTŘEDKY:
dává se vstříc vlaku, kroužením jakýmkoliv předmětem nebo jen rukou, v noci jakýmkoliv světlem kromě zelené.
Nemusím připomínat že zneužití určitě není vhodné.
TAKŽE - PŘEJI MNOHO ŠTĚSTÍ A HLAVNĚ OPATRNĚ !!!
železničář amatér